Dr. Eduard Estivill: Dětská nespavost, Práh 2004. Cena 119 Kč.
Podotýkám, že toto je až od 6 měsíců!!!!!! Dříve děti nemusí spát celou noc. Souhrn od Jaňulíka, září 2004
Jak u dítěte vypěstovat návyk správného spaní?
Při učení dítětě jak správně spát neděláme rozdíl mezi kojencem nebo čtyřletým dítětem. Ve všech případech je zapotřebí:
1. Připravit vnější předměty. Osobně vyberete takové předměty, které budou dělat dítěti společnost po celou noc.
- nějakého plyšáčka
- dudlíky(pokud je používá)
- obrázek s měsíčkem, závěsnou pohybovou hračku, která bude dítěti stále nablízku, ale které se nebude moci dotknout, zkrátka nějaký takový fixační předmět. Výběr hračky záleží na rodičích, fantazii se meze nekladou.
2. Stanovit si časový rozvrh - dítě by mělo být koupáno, krmeno a ukládáno ke spánku vždy přibližně ve stejnou dobu.
3. Duševně se připravit, zaujmout pevný a odhodlaný přístup.
a) Návyk k afektivitěPo koupání a po večeři věnují rodiče 5-10 minut nějaké uvolněné a příjemné činnosti společně s dítětem. Může to být pohádka, povídání, ukolébavka, hra ... Během ní si dáte pusinky, zasmějete se, pomazlíte. Doporučujeme provádět návyk k afektivitě v jiné místnosti, než dítě spí. Zdůrazníme tím, že v dětském pokoji se pak pouze spí. Během těchto minut dají rodiče dítěti najevo, jak moc ho mají rádia že se na něj nezlobí.
b) Po ukončení tohoto návyku k afektiviitě odnesetedítě do jeho ložnice. Tady na něho budou čekat námi připravené věci - plyšák, hračka, dudlík. Dítě uložíte a když se zvedne, brečí nebo protestuje neztratíte hned nervy. V této fázi již musíte být pevně přesvědčeni o tom, co budete dělat a musíte to dát najevo. Při sebemenší změně vašeho přístupu se bude dítě cítit zmatené. Takže mu na krátkou chvilku dáte ruku, vzápětí se však vzdálíte tak na metr od něj a jeden z vás (matka nebo otec) vysloví nahlas, klidným, sladkým, ale odhodlaným tonem následující větu:
Miláčku, maminka s tatínkem tě naučí spát samotného. Ode dneška budeš spinkat tady, ve své postýlce, s měsíčkem, tady s tou houpací hračkou a plyšáčkem.
Tento hovor má trvat asi 30s, takže uvedenou litanii za půl minuty zopakujeme 2x-3x. Pravý význam věty spočívá v tom, aby ji ten, kdo ji říká, pronesl odhodlaným tonem v hlase. Klíčem je váš přístup.
Dítě bude provádět důmyslné akce, aby vás znejistilo. Může dělat scény, zvracet, brečet ... Dospělý však nezmění ton svého hlasu. Nezačne s dítětem rozmlouvat. Musíte zkrátka oslepnout a ohluchnout. Děti jsou neskutečně vynalézavé a dokáží přijít na takové protestování a vymyšlenosti, že se vám až bude svírat srdce.
Po té pronesené litanii odejdete z pokoje. Od této chvíle musíte mít nervy ze železa, nebot první dvě noci naší procedury jsou skutečně tvrdé. Pokud dítě nepřestává plakat a neuklidní se, přesně po jedné minutě vstoupíte do jeho pokoje a uklidníte ho. Vstupujeme do pokoje ne proto, abychom dítě uspali, ale proto, abychom ho mu ukázali, že jsme ho neopustili a že ho učíme spát. Na těchto kratičkých návštěvách nebudete dělat nic jiného, než že zopakujete větu, kterou jsme uvedli. Nebudete ho ani pusinkovat, ani kolébat, podávat mu ruku ... Napoprvé ona věta trvala 30s, napodruhé nebude delší než 10s. Pronesete ji stejně vyrovnaným a klidným tónem. Mějte na paměti, že když do pokoje vstupujete, není to proto, aby dítě zmlklo, nýbrž proto, aby vidělo, že je neopouštíte, že jste neustále u něj a máte ho rádi. Návštěvy budeme opakovat pokaždé, kdy budou zapotřebí. Tato procedura trvá asi 1 týden. Pokud se ovšem nenecháte vyvést z míry a nezklouznete ke svým starým zvykům. První den vstupujeme do místnosti porvé po minutě, pak po 3-5-5... Druhý den po 2-5-8-8. Třetí den 3-7-11, čtvrtý 4-9-14, pátý 5-11-17, šestý 6-13-20, sedmý a případně všechny další, než umí spát samo 7-15-23. Rozvrh možno přizpůsobit, je třeba zachovat rostoucí tendenci nánštěv a jednotlivých dní.
Až se tedy znovu rozpláče, zopakujte onu uklidnující větu a nehledte na to, kolikátá bije, dvanáctá půlnoční nabo pátá ranní.
Podobný popis (s jinou variantou časových intervalů) od Míši, květen 2004:
1. spánek není za trest, musí být v klidu
2. před spaním vždy rituální fáze afektivity, tzn. intenzívní komunikativní hry s rodičem - doporučují čtení knížky na klíně, mazlení atd.
3. metoda zabírá v 96% populace dětské i pubertální
4. vybrat 3 fixační předměty, dopor. 1 visící nad postýlkou - např kolotoč, 2 plyšák 3 obrázek, na který vidí, ale nemůže na něj šahat
5. uspávající musí mít opravdovou jistotu, že to tak chce!
6. uspávající položí dítě do postýlky, řekne připravené zaklínadlo: Janíčku, maminka chce, abys spinkal sám, máš tady včeličky, slona a zrcátko! Hezky spi! Nehladit, jen položená ruka na hrudníčku a ihned odejít, bez ohledu na křik a nadávky!
7. nejdříve intervaly 1,2,3,4,5 minut, prodlužovat a vždy vejít, stejně jistě zopakovat zaklínadlo, popř. uložit dítě (pokud sedí, stojí) a zopakovat zaklínadlo a odejít!
8. po čase prodloužit intevaly odcházení na 2,4,8,16 minut
Nesmíš se opravdu nechat zviklat. Nehladit, i pohlazení stojí za to být vzhůru! Všechno stále stejně rituálně opakovat pořád dokola a musí být dohodnutí všichni, kdo uspávají, stejně! Náměty her pro první čtvrtletí Pohybovky I (1.-3.měsíc) | Tipy a rady |
| (podle knihy Polinski, L.: Pohybové hry s děťátkem) Náměty her pro první čtvrtletí
Hlazení dítěte Pozorujte své dítě, jak se mu hlazení nejvíce líbí. Jestliže se sama necháváte ráda jemně hladit, hlaďte vaše dítě také spíše jemně. Pohlaďte jej někdy se silnějším tlakem. Hlaďte pírkem, hedvábným šátkem, plyšovou hračkou. Dává přednost pevné tkanině jako je len nebo froté? Co vyčtete v jeho tváři?
Sledování obličeje Skloňte svůj obličej k dítěti tak, aby vás vidělo (na vzdálenost 20-25cm). Udržujte stále oční kontakt a zkuste při tom hlavou pohybovat pomalu ze strany na stranu. Zpočátku bude vás bude miminko sledovat očima, ke konci 3.měsíce by již mělo otáčet celou hlavičkou.
Sledování hračky Pokud zvládne dobře fixaci obličeje, pak začněte pomalu pohybovat pestrou hračkou ze strany na stranu, nahoru a dolů, nakonec i otáčejte hračkou dokola. Koncem prvního čtvrtletí začne dítě pohybovat hlavou ve směru hračky.
Mírné otáčení vpravo a vlevo Dítě leží před námi na zádech. Mluvíme s ním a natáhneme k němu naše ruce a pohladíme jimi jeho pěstičky. Když dítě pevně uchopí náš ukazováček, pohybujeme jím pomalu ke středu těla dítěte. Dítě ho pevně drží a pohybuje svou rukou a paží lehce ke středu (ke konci 3.měsíce lze otočit až do boku). Ze začátku bude tento pohyb vykonávat pomalu, ale postupně bude stále jistější, silnější a aktivnější. Sledujte, zda sahá doprava stejně jako doleva. Na kterou stranu se při této hře dívá raději? Drží tělo rovně?
Hlazení zad Miminko je vzhůru, leží na břiše. Hlaďte ho od hlavy přes záda k zadečku a dodávejte mu tím jistotu. Miminko se tak bude cítit dobře. Zkusíte-li na zadečku lehce přitlačit, bude se snažit zvednout hlavičku. Budete-li s ním zároveň mluvit, bude se chovat ještě pozorněji.
Zvedání hlavy v poloze na břiše V poloze na břiše vidí dítě jinak než na zádech. Když dítěti ukážete hračku, bude se pokoušet zvedat hlavu a hračku si prohlížet a sledovat ji pohledem. Vyzkoušejte si sama, jak je toto držení těla náročné (lehněte si na břicho a bez opory rukou zvedejte hlavu)
Odpočinek a hra na matčiných stehnech Lehněte si na podlahu nebo si sedněte na gauč a dejte nohy do lehce zvýšené polohy. Vezměte dítě a položte je horní polovinou těla na vaše stehna (hlava je na matčiných kolenou). Jeho nohy leží na vaší hrudi. Důležité je, aby dítě bylo v šikmé poloze opřené o stehna, aby nesedělo. Houpejte své dítě sem a tam a pohybujte jeho nohama lehce nahoru a dolů. Takto si můžete s dítětem povídat. Vyprávějte mu něco. Dítě naslouchá a reaguje tak, že pohybuje svými rty, očima a hlavou.
Uchopování hračky Držíte-li hračku před obličejem dítěte, bude se na ni nejprve jen dívat. Držte hračku v klidu delší dobu a sledujte jeho reakce. Se vzrůstajícím věkem zvedá dítě ruce, paže a nohy stále víc od podložky a pokouší se jimi pohybovat ke středu těla a spojit ruce před obličejem. Dítě sahá po předmětu a zkoumá ho. Podobně zkoumá i své ruce před obličejem. Kolem třetího měsíce můžete dítěti přidržet k prozkoumávání nafukovací míč, do kterého bude rukama strkat a míč se začne kutálet. | Více ... | Vložil: VerNika dne 7.9.2006 | | Bez komentářů | Přidej komentář | |
| | Pohybovky II (3.-6. měsíc) | Tipy a rady |
| Náměty her pro druhé čtvrtletí
Povídejte si s dítětem Pokud s dítětem často mluvíme, bude samo také více broukat. Položíme si dítě před sebe a něžně se dotýkáme jeho tváře, brady, těla... a broukáme tichým, klidným hlasem. Dítě nám bude odpovídat. Poté něco řekneme a uděláme několik sekund pauzu, aby dítě mělo také čas nám odpovědět. S o něco starším dítětem si můžeme trochu povídat. Vyslovíme nějaký zvuk a dítě ho bude opakovat.
Sledování a uchopování hračky v poloze na břiše Podobně jako v prvním čtvrtletí, jen změňte tempo a rozsah pohybů předmětu. Držte hračku nahoře, aby dítě více zvedalo hlavičku. Zkoušejte mu hračku podávat z obou stran. Dítě si však samo určí, jak dlouho se hračkou bude zabývat. Buďte mu nápomocní jen tehdy, když se hračka odkutálí a dítě ji vyžaduje zpět.
Pokládání hraček před dítě Ve druhém čtvrtletí vydrží dítě déle ležet na břiše a přitom se rozhlíží a hraje si. Jestliže před něj položíme hračku, natahuje se tak dlouho, dokud na hračku nedosáhne. Můžeme před něj položit 2 hračky, mezi nimiž si vybere. Více než dvě věci dítě v tomto věku přetěžují. Na podložce má dítě v poloze na břiše přehled po celé místnosti a sleduje matku po celé místnosti při jejích činnostech. Vyprávějte mu, co děláte. Bude se snažit odpovídat.
Nechat dítě odrážet se na klíně Zvedneme dítě miskovitým úchopem pod pažemi (palce směřují k hrudníku, ostatní prsty na zádech a objímáme dítě) a držíme je zpříma nad naším klínem. Umožním mu lehce se dotýkat našeho klína nohama pokrčenýma v kolenou. Váhu dítěte drží dospělý. Dítě se nohama rytmicky odráží od klína a zase je přitahuje. Ve chvíli, kdy se odráží, ho lehce nadzvedneme. Tím mu umožníme se dostat do mírně natažené polohy. Váhu odrážejícího dítěte drží naše ruce. V žádném případě dítě nenecháme stát celou svou vahou na nohách!!!
Uchopování nafukovacího balónu rukama Používáme nafukovací míč nejlépe průměru 25-30cm. Nad hrudníkem dítěte držíme nafukovací míč na šňůře: Dítě už nebude do míče jen bouchat, nýbrž bude se jej rukama pozorně dotýkat a snažit se jej uchopit.
Šlapání proti nafukovacímu balónu Nejdříve dítě uvědoměle kope proti míči, poté se jej opatrněji dotýká prsty a nohama. Na konci 6. měsíce předává dítě míč z nohou na ruce a naopak.
Uchopování našich prstů a nohou Ukážeme dítěti ležícímu před námi na zádech naše ruce a pohybujeme prsty před jeho obličejem. Těmito pohyby je dítě fascinováno. Zhruba ve čtyřech měsících začne ruce zvedat a začne jimi sahat po našich prstech. Brzy je nejen uchopí, ale i povede k ústům. Nechejte dítě cucat vaše prsty. Vaše prsty jsou měkčí a teplejší než většina jiných předmětů, které si jinak vkládá do úst. Ukažme dítěti také naše (nahé) nohy a zahýbejte prsty, dítě po nich bude sahat a hrát si s nimi.
Zvedat se z polohy na zádech Nabídneme každé ruce dítěte náš ukazováček. Hra je pro dítě vhodná, pouze když je skutečně schopné se našich ukazováčků pevně držet. Motivujeme dítě tak, že se na něj díváme a slovně ho povzbuzujeme, aby pevně drželo naše prsty a dívalo se na nás. Abychom zabránili spadnutí, položíme palec na hřbet ruky dítěte a zabráníme mu tím pádu dozadu. Jakmile dítě zvedne hlavičku, přitáhne se stále nahoru. Hra není vhodná, pokud dítě nechává hlavičku ležet na podložce nebo jeho ruce pevně nedrží ukazováček. |
|
|