DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 01.01.2009 14:13:42 

babinetí jarňátka

Co má dítě umět

  Snažte se, abyste nikdy nekončili den bez několika společných chvilek smíchu. Děti jsou nadané radostí ze života, pokud je nenaučíme opaku.

 


Tempo a stupeň vývoje dítěte ve všech oblastech souvisí s vyzrálostí jeho nervového systému, svalů a kostí. Ovlivňuje ho také dědičnost a prostředí, kde vyrůstá. Jejich působením pak dochází k výrazným odchylkám.

Škála toho, co lékaři pokládají za normální, je poměrně široká. Zahrnuje drobné zvláštnosti i mírné nepravidelnosti: V normě je vývoj tříletého dítěte, které šišlá, nebo ročního, které se učí chodit, aniž by se předtím umělo batolit.

Takže si nedělejte starosti, pokud váš syn nebo dcera nedělá všechno to, o čem píšeme na následujících stranách, přesně v uvedeném časovém rozmezí.

Nicméně, když se vývoj potomka velmi odlišuje od jeho vrstevníků, je dobré poradit se s dětským lékařem. Přejeme vám, abyste podobné situace museli řešit co nejméně.

 

0-3 měsíce

Příchod na svět je pro novorozence děsivým zážitkem. Netuší, že jste tady pro to, abyste ho utěšila, nakrmila a starala se o něj. Ví jen, jestli je spokojený, jestli má strach, hlad, nebo ho něco bolí. Vaším úkolem je pomoci mu, aby pocítil, že svět je přátelské místo, kde je přijímaný s láskou a kde se bude cítit v bezpečí.

Chování a emoce
>> většina dětí do 3 měsíců často pláče, zvlášť pozdě odpoledne nebo večer
>> novorozenec nepláče proto, aby přivolal na sebe pozornost, je buď nespokojený, něco ho bolí, nebo má hlad
>> první tři měsíce dítě není schopné vědomě na vás reagovat, má příjemné pocity ve vašem náručí, když je syté a slyší váš konejšivý hlas
>> vnímá svoje okolí jako část sebe sama, proto je důležité, jaké je prostředí, v němž žije
>> cítí, ale není schopné ještě myslet, vždy převezme vaše pocity a nálady
>> začíná sledovat obličej matky nebo otce, když na něj zblízka mluví (4-8 týdnů)
>> začne se usmívat (asi 5.-7. týden)
>> nahlas se směje (od 3. měsíce)

Psychomotorický vývoj, zrak a sluch
>> když se dotknete jedné tváře miminka, otočí na tu stranu hlavu, protože chce sát (od narození)
>> pokouší se zvednout hlavu, když leží na bříšku (4.-8. týden)
>> energicky kope nožkami (od 2. měsíce)
>> ruce, prsty a nohy se samovolně pohybují, miminko je pokrčí, natáhne a znovu pokrčí
>> několik sekund sleduje pohledem pohybující se světlo (konec 1. měsíce)
>> pozoruje pohybující se obličej (od 2.-3. měsíce), pohyby jednoho i druhého oka jsou v souladu (od 6 týdnů)
>> na silné zvuky reaguje trhnutím celého těla

Denní aktivity
>> saje (při kojení nebo krmení z láhve)
>> spánkový režim se stále mění

Řeč
>> tvoří i jiné zvuky než jenom pláč (od 2. měsíce)
>> začne být vnímavé vůči hlasům (7.-8. týden)

3-6 měsíců

Chování a emoce
>> umí s vámi navázat oční kontakt a usměje se na vás (od 3. měsíce)
>> je schopné vyčíst z vašeho obličeje pocity
>> už ví, že jste osoba, která se o něj stará a plní jeho potřeby, ale ještě nechápe, že jste samostatný, oddělený člověk (vás jako oddělenou bytost začne vnímat až přibližně
po 7. měsíci věku)
>> hlasitě se směje, brouká si (od 3. měsíce)

Psychomotorický vývoj, zrak a sluch
>> převrací se na bok a na bříško (4-6 měsíců)
>> když je na bříšku, zvedá hlavu a hrudník (od 4. měsíce)
>> pozoruje svoje ruce a hraje si s prsty (od 3. měsíce)
>> umí uchopit předmět (3-4 měsíce)
>> sleduje aktivity ve svém okolí
>> pozoruje lidi a zářivé objekty jasných barev
>> když ho držíte, uchopí vás za vlasy, brýle atd.
>> při přitahování za ruce zvedá hlavu (4 měsíce)
>> otáčí se za zvukem (od 4. měsíce)

Denní aktivity
>> vytvořilo si víceméně pravidelný režim
>> na známé situace začíná reagovat úsměvem, broukáním a nadšenými pohyby rukou a nohou

Rozumové schopnosti
>> pozná matku a další blízké členy rodiny, má zájem o svoje okolí
r>> ozpozná lahev s jídlem, dělá pohyby vyjadřující radost

Řeč
>> otáčí hlavu za mluvící osobou (od 5 měsíců)
>> vydává spoustu drobných zvuků
>> "odpoví", když na něj rodiče mluví (napodobuje zvuky)

6-9 měsíců

Chování a emoce
>> poznává známé lidi a začíná se odtahovat od osob, které nezná
>> otáčí se, když na něj zavoláte jeho jménem
>> je úzkostné, pokud máma (nebo táta) není na dohled
>> natahuje ruce, když se chce chovat

Psychomotorický vývoj
>> umí držet láhev s pitím
>> začíná pít z hrnku, který drží dospělý (6-8 měsíců)
>> uchopí lžíci, ale ještě ji neumí použít (od 7. měsíce)
>> zkouší jíst ‚pevnou‘ stravu
>> v 8. měsíci se plazí, leze po čtyřech, z polohy na čtyřech se pokouší vytáhnout a vzpřímit
>> v 9. měsíci se samo posadí

Rozumové schopnosti
>> hledá předmět, který mu upadl (od 7. měsíce)
>> hraje hry na ‚kuk‘
>> nerozumí ještě slovu „ne“
>> komunikuje gesty a zvuky

Řeč
>> brouká si, tvoří jednu nebo dvě slabiky například:
>> ba-ba, ma-ma, da-da (od 6.-7. měsíce)
>> poslouchá, když někdo mluví, a potom ‚odpoví‘ broukáním

9-12 měsíců

Chování a emoce
>> lpí na matce a někdy odmítá všechny (i blízké příbuzné), kromě ní
>> obejme vás (od 10. měsíce)
>> má rádo hry na schovávanou za nábytek nebo polštář

Psychomotorický vývoj
>> leze po čtyřech (asi od 9. měsíce)
>> samo se posadí, sedí pevně
>> vytahuje se do stoje (od 10-11 měsíce)
>> uchopí hrníček za ouško
>> začne nejistě chodit, když ho držíte za ruku (10-12 měsíců)
>> vysypává a vkládá předměty

Rozumové schopnosti
>> zajímá se o malé předměty a natahuje se pro ně
>> prohlíží si věci a potom je strčí do pusy
>> dívá se správným směrem, když hledá předmět, který upadl na zem

Řeč
>> tvoří řetězce zvuků a slabik
>> zakroutí hlavou, když chce říct „ne“ (od 10. měsíce)
>> rozezná několik slov a jména členů rodiny (když řeknete „táta“, podívá se na otce)
>> napodobuje zvuky a slova jiných lidí
>> vysloví dvě smysluplná slova

1-2 roky

Chování a emoce od 18 měsíců
>> zkoumá svoje okolí a dotýká se všeho, na co dosáhne
>> má rádo fyzický kontakt (lechtání, objetí)
>> rychle mění nálady, od pocitů radosti po smutek a vztek
>> většinou se bojí cizích lidí
>> rodičům projevuje velkou oddanost
>> rozumí zákazu „nesmíš“
>> dává najevo smutek, když máma (nebo osoba, která o dítě nejdéle pečuje) odchází a ‚visí‘ na ní, když se vrátí

Chování a emoce od 2 let
>> otevírá dveře a zásuvky
>> hraje si vedle jiných vrstevníků, ale ještě ne s nimi
>> zatím se neumí o něco podělit
>> velmi se bojí odloučení
>> je závislé na nějaké hračce nebo předmětu, který ho (před spánkem) uklidní (plyšák, deka, dudlík)

Psychomotorický vývoj od 18 měsíců
>> umí chodit, ale také často padá, když se pokouší rychleji běžet
šplhá po nízkém nábytku
>> postaví tři kostky na sebe, obrací stránky leporela, posouvá autíčka
>> začíná čmárat pastelkou nebo tužkou
>> je schopné zvednout malé předměty

Psychomotorický vývoj od 12 let
>> utíká, aniž by upadlo
>> umí si pevně dřepnout a vzít nějaký předmět ze země

Řeč od 18 měsíců
>> hlasitě brouká, často samo pro sebe, a také před ostatními se ‚zapojí‘ do konverzace
>> poslouchá, co mu říkáte, a rozumí některým slovům jako třeba „ne“
>> je schopné rozeznat několik známých předmětů, když je >> pojmenujete („ukaž mi míč“ nebo „kde je lžíce?“)
>> používá 6 nebo více rozeznatelných slov (mohou být nesrozumitelná, ale osoba, která se o dítě nejvíce stará, jim rozumí)

Řeč od 2 let
>> používá 50 rozeznatelných slov
>> poslouchá, co mu je řečeno
>> připojí se ke známým písničkám
>> brouká si při hraní a mezitím řekne i několik rozeznatelných slov

 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek